Multi-Touch Attribution
De toename van marketingkanalen, apparaten, creatieve formaten én nieuwe targeting mogelijkheden zorgt ervoor dat de consumer journey almaar complexer wordt. Het is voor adverteerders daarom maar de vraag welk marketingkanaal of creatieve boodschap welke bijdrage geleverd heeft aan een online verkoop of conversie. Attributie analyses kunnen antwoord geven op dergelijke vragen, maar standaard attributiemodellen zijn al lang niet meer het antwoord op deze vraag.
Standaard attributiemodellen vs Multi-Touch Attribution
De meeste adverteerders maken gebruik van standaard attributie modellen, die beschikbaar zijn in rapportages van bijvoorbeeld Google. Om echter de daadwerkelijke bijdrage van kanalen te meten zijn slimmere modellen nodig. Om deze reden heeft Annalect een eigen Multi-Touch Attribution model ontwikkeld. Door middel van deze analyse kunnen we waarde toekennen aan verschillende touchpoints binnen de consumer journey. Voor ieder touchpoint wordt aangegeven in hoeverre deze heeft bijgedragen aan een conversie. Aan de hand van deze inzichten kan een adverteerder in kaart brengen welke kanalen en tactieken een grotere impact hebben op hun KPIs, om vervolgens bij te sturen en zowel budget als targeting te optimaliseren.