Facebook Conversions API zorgt voor betrouwbaardere en toekomstbestendige data in Facebook. Maar waarom is dit zo belangrijk? In deze blog bekijken we een aantal voorbeelden uit de praktijk die de meerwaarde laten zien voor marketeers.
Alles wat je moet weten over Facebook Conversions API
In deze blog gaan we ervan uit dat je weet wat Facebook Conversions API is. Benieuwd naar meer informatie? Hier lees je alles wat je als marketeer moet weten over Conversions API (CAPI).
Facebook Conversions API use cases
Conversions API creëert een directe verbinding tussen marketinggegevens en de Facebook-systemen. Dit helpt om je advertentietargeting te optimaliseren, de kosten per actie te verlagen en resultaten te meten. Benieuwd naar voorbeelden uit de praktijk die de meerwaarde laten zien voor marketeers? Hieronder behandelen we een aantal CAPI use cases.
Toeschrijving van conversies verbeteren
Het belangrijkste probleem van de Facebook-pixel is dat het vermogen om gegevens bij te houden afneemt. Conversions API helpt deze hiaten op te vullen en zorgt voor een betere toeschrijving van conversies. Door meer te meten kun je meer inzichtelijk krijgen, waaronder de waarde van het Facebook-kanaal in je totale attributie. Met meer volledige gegevens kun je betere beslissingen nemen over de verdeling van je advertentiebudget. Dit kan weer leiden tot een lagere cost per acquisition (CPA).
Verbetering van de targeting van Facebook-advertenties
Marketingstrategieën zoals retargeting werken alleen als je tracking effectief werkt. Zonder Conversions API zou je de kans missen om een deel van je meest waarschijnlijke prospects te retargeten en uiteindelijk te converteren. Door de hogere hoeveelheid conversies die door Conversions API inzichtelijk worden, worden je aangepaste doelgroepen groter en kun je meer mensen retargeten en uiteindelijk converteren. Heb je een standaard retargeting strategie waarbij je winkelmand verlaters opnieuw bereikt met advertenties? Dan wordt de doelgroep groter als je CAPI gebruikt. Daardoor kun je deze mensen wel retargeten terwijl je ze anders kwijt was geweest.
Verbeter de resultaten van je Facebook-advertenties
Door meer conversies meetbaar te maken hebben de dalen de kosten per actie die je inzichtelijk krijgt. Maar, belangrijker nog, CAPI kan ook helpen de kosten per actie van je Facebook-advertenties te verlagen door betere gegevens naar het Facebook-algoritme te sturen. Hierdoor is er meer data beschikbaar waarmee Facebook beter kan bepalen wat voor jouw merk werkt. Dit zorgt ervoor dat je advertenties worden weergegeven aan de meest gerichte potentiële klanten, wat je CPA nog verder kan verlagen.
Facebook Conversions API instellen: better sooner than later
Het instellen van Facebook Conversions API is een wijziging die beter eerder dan later gedaan kan worden omdat het bijdraagt aan betere resultaten. Tegelijkertijd heeft de wijziging voor de meeste adverteerders nog geen spoed. Voorlopig is er nog veel data beschikbaar via de pixel tracking van met name Chrome gebruikers. Advies is daarom om nu alvast tijd in te plannen om CAPI in te stellen. Bijvoorbeeld wanneer er toch al gesleuteld wordt aan de tagging (in verband met consent mode, GA4 of server-side GTM) of wanneer er een rustige periode is.
Heb je hulp nodig met het opzetten van de Conversions API?
Omdat het voor veel bedrijven een nieuwe werkwijze betreft, kan het handig zijn om samen te werken met een bureau of ontwikkelaar. Annalect kan je helpen met het instellen van Facebook Conversions API en het selecteren van de events en parameters. Ook als je vragen hebt over het kiezen van conversiegebeurtenissen of het instellen van andere server-side tagging en API oplossingen kun je bij ons terecht. Neem contact op voor een kop (digitale) koffie.
Nieuwsgierig?
We komen graag met u in contact om te kijken wat voor u kunnen betekenen.